آموزش

همه چیز در مورد تتر

استیبل کوین Stablecoin چیست؟

استیبل کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که همیشه ارزش یکسانی داشته باشد. ارزش این نوع رمزارزها به یک دارایی پایدار همچون ارزهای فیات (دلار، یورو و …)، طلا و یا ابزارهای مالی دیگر گره خورده است. تتر محبوب‌ترین استیبل کوین موجود در بازار است که می‌خواهیم در این مقاله بررسی جامعی در مورد آن داشته باشیم؛ با ما همراه باشید.

تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

تتر (USDT) یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است. تتر در سال 2014 اولین مرتبه بر بستر بلاکچین بیت کوین و با استفاده از پروتکل Omniایجاد شد. در ادامه بنیان گذاران USDT متوجه شدند به دلیل یک سری محدودیت‌ها، این پروتکل بستر مناسبی برای مبادله این کوین نیست. پس تصمیم به عرضه تتر در بستر اتریوم کردند.

در آن زمان تصمیم تیم سازنده، با توجه به محبوبیت بالای شبکه اتریوم و کاربرد بالای استاندارد  ERC20، کاملا منطقی بود. اما بعد از گذشت زمان، به دنبال افزایش حجم مبادلات در شبکه اتریوم، کارمزدها به شدت افزایش کرد، به طوری که دیگر انتقال مقادیر اندک تتر در این شبکه اصلا مقرون به صرفه‌ نبود. به علاوه مقیاس پذیری ضعیف شبکه اتریوم باعث می‌شد تا تراکنش‌ها با سرعت پایینی انجام می‌شود.

این عوامل دست به دست هم داد تا دومین تجربه مهاجرت تتر رقم بخورد. در ابتدای سال 2019 نوبت به انتقال کوین‌های تتر به شبکه ترون رسید. شبکه‌ای که در آن، تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر و با کارمزد بسیار کمتری انجام می‌شد. در حال حاضر بیشترین سهم در اختیار شبکه ترون با استاندارد TRC20 است و علاوه بر مقادیر تتر تازه ایجاد شده، توکن های تتر روی شبکه اتریوم نیز رفته رفته به آن منتقل می‌شوند.

به مرور زمان شرکت توسعه دهنده تتر تصمیم گرفت، استیبل کوین خود را روی سایر بلاکچین‌ها نیز عرضه کند. به عنوان مهم‌ترین موارد باید به شبکه ایاس (EOS)، بایننس چین (BEP2)، الگوراند و سولانا اشاره کنیم.

جالب است بدانید تتر نیز شبیه به یک بانک مرکزی، توکن خود را چاپ می‌کند و سپس این توکن ها به فروش خواهند رسید. نکته بسیار مهمی که سازنده این استیبل کوین روی آن تاکید دارد، حمایت شدن تتر به واسطه ارز فیات واقعی در یک حساب ذخیره است. یعنی به ازای هر یک واحد USDT موجود در شبکه بلاکچین این رمز ارز، یک دلار (واقعی) در یک حساب بانکی مشخص ذخیره می‌شود. در حال حاضر تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و بزرگ‌ترین استیبل کوین با ارزش بازار نزدیک به 72 میلیارد دلار است.

کاربردهای تتر

اولین موضوعی که استفاده از تتر را به عنوان یک استیبل کوین تقویت می‌کند، این است که حتی اگر قیمت ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم، در یک بازه زمانی کوتاه چند ده درصد صعود یا سقوط کند، در هر صورت یک تتر معادل یک دلار آمریکا ارزش خواهد داشت و نوسانات بازار تاثیری روی قیمت آن نخواهد داشت.

بنابراین خرید تتر برای دو گروه هولدرها و تریدرهای بازارگزینه مناسبی است. برای هولدرها از این جهت که بتوانند با خرید تتر ارزش دارایی‌های خود را در برابر تورم حفظ کنند و برای تریدرها از این جهت که اگر در معامله به حد سود مورد نظر خود رسیده اند و بازار شرایط نوسانی را تجربه می‌کند، تا قبل از ورود مجدد به چرخه سرمایه گذاری، دارایی خود را به تتر تبدیل کنند.

همچنین تتر، در بحث حواله‌های بین المللی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. به لطف استیبل کوین‌هایی مانند تتر، زمان ارسال یا دریافت پول در سراسر دنیا، از چند روز به چند دقیقه کاهش پیدا کرده است. البته در کشوری مانند ایران که شدیدا تحت تحریم سیستم‌های مالی بین المللی قرار گرفته، حواله‌های تتری علاوه بر مزیت زمانی، یکی از بهترین روش‌های دور زدن تحریم و کاهش کارمزد نقل و انتقالات محسوب می‌شوند.

از آن جا که نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال سبب شده عده‌ای برای ورود به این بازار مالی تردید داشته باشند، تتر به عنوان یک ارز با ثابت و با پشتوانه، می‌تواند اعتماد اذهان عمومی را نسبت به کل بازار جلب کرده و رفته رفته افراد بیشتری به استفاده از ارزهای دیجیتال تمایل پیدا کنند.

مزایای تتر

  • تتر به عنوان اولین استیبل کوین، یک مفهوم اثبات شده است و در طول زمان بیشترین ثبات و سابقه را نشان داده و اعتماد معامله‌گران را به خود جلب کرده است.
  • همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم خرید تتر به شما کمک می‌کند که با وجود نوسان‌های شدید ارزهای دیجیتال، ارزش سرمایه خود را حفظ کنید.
  • در حال حاضر در جامعه جهانی، تتر در طیف گسترده‌ای از موارد از جمله خرید کالا، پرداخت وام، اشتراک خدمات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تتر با بیش از 90 درصد سهم بازار در بین استیبل کوین‌ها، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و تسلط کامل بر معاملات جفت ارز در بازار ارزهای دیجیتال دارد.
  • استیبل کوین تتر در تمامی صرافی‌های دنیا پشتیبانی می‌شود و همواره به عنوان اولین گزینه در معاملات جفت ارز به حساب می‌آید.

معایب تتر

  • در جامعه جهانی و در کلیه صرافی‌های معتبر دنیا، هر کسی که قصد خرید تتر را داشته باشد باید احراز هویت انجام دهد. طی این احراز هویت از شما مدارکی خواسته می‌شود که، هویت شما ناشناس نمی‌ماند.
  • ارزش هر توکن تتر معادل با یک دلار آمریکا است؛ اما به طور کلی چه در جامعه جهانی و چه در کشور ما ایران، قیمت دلار ثبات 100 درصدی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که ارزش تتر امروز با فردا برابر خواهد بود.
  • امکان استخراج تتر برای اشخاص وجود ندارد و تنها کمپانی‌های اصلی تتر توانایی استخراج آن را، طبق پروتکل‌های مخصوص دارند.
  • از زمان راه اندازی تتر تا کنون، تیم توسعه دهنده تلاش چندانی بابت توضیح عملکرد خود را به صورت شفاف نکرده است.

شرکت تتر چندین استیبل کوین فیات و یک استیبل کوین با پشتوانه طلا منتشر کرده است که شناخته شده‌ترین آن‌ها، استیبل کوین USDT است. سایر استیبل کوین‌های صادر شده توسط تتر عبارتند از:

طلای تتر: (AUXT)  وابسته به قیمت انس طلا

یورو تتر: (EURT)  وابسته به یورو

پزو تتر : (MXNT) وابسته به پزو مکزیک

یوان تتر (CNHT) : وابسته به یوان چین

آینده تتر به چه عواملی بستگی دارد؟

صاحب نظران دنیای کریپتوکارنسی، آینده تتر و به طور کلی استیبل کوین‌ها وابسته به عوامل زیر می‌دانند:

  • اولین و مهم‌ترین پارامتر، میزان شفافیت شرکت‌های توسعه دهنده استیبل کوین‌ها در خصوص اثبات ذخائر پشتوانه‌ای و انجام حسابرسی‌های دقیق زیر نظر نهاد ثالث است.
  • از طرف دیگر با افزایش مقبولیت جهانی کریپتوکارنسی‌ها و راه اندازی ارزهای دیجیتال رسمی توسط دولت‌ها، ممکن است این اقدام در بلندمدت تاثیر خود را بر ارز تتر نشان دهد.
  • از آن جایی که ارزهای دیجیتال در وسعت جهانی خرید و فروش و معامله می‌شوند، ممکن است وضع قوانین جدید در حوزه کریپتوکارنسی در ایالات متحده و سایر کشورها، تاثیرات مقطعی شدیدی بر قیمت تتر داشته باشد.

خرید و فروش و نگهداری تتر

برای خرید و فروش تتر در ایران بهترین راه استفاده از یک صرافی امن و معتبر است. ما در آکوکوین سعی کردیم با به کارگیری به روزترین پروتکل‌های امنیتی با فراهم نمودن بستری امن و مطمئن این امکان را برای کاربران فراهم کنیم.

از آن جا که تتر به مرور زمان به عنوان یک کالای اساسی شناخته شده، بسیاری از افراد بعد از خرید تتر، آن را در کیف پول سخت افزاری و یا کیف پول نرم افزاری خود نگه داری می‌کنند. در وبلاگ آکوکوین آموزش نحوه خرید و فروش تتر، نحوه معامله با تتر و همچنین نحوه ذخیره تتر در انواع کیف پول در دسترس کاربران است.

تجزیه و تحلیل قیمت تتر

طبق داده‌های کوین مارکت کپ، قیمت ارز دیجیتال تتر در ماه‌ها و سال‌های اخیر مطابق با اهداف خود عمل کرده و با حداقل تغییرات قیمت ماهانه 0.998 دلار و بالاترین قیمت 1.00 دلار در نوسان بوده است.

یک نمونه از نوسانات تتر پس از موج فروش “پنجشنبه سیاه” سال 2020 رخ داد. زمانی که بیت کوین با از دست دادن نیمی از ارزش خود تا محدوده 4000 دلار سقوط کرد و شاخص ترس و طمع به نقطه ترس شدید رسید. در پی این اتفاق، تتر به بالاترین سطح خود یعنی 1.21 دلار رسید.

به طور کلی از آنجا که تریدرهای حرفه‌ای در طول یک روند ریزشی، برای در امان نگه داشتن دارایی خود، برای فروش بیت کوین در ازای تتر رقابت می‌کنند، بنابراین افزایش ناگهانی فشار خرید تتر اغلب باعث ایجاد جهش مثبت این استیبل کوین می‌شود.

در این مقاله سعی داشتیم با نگاهی بی‌طرف، محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار یعنی تتر را از جوانب مختلف بررسی کنیم. به نظر شما، آینده Tether چگونه خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا