آموزش

راهنمای سرمایه گذاری برای تازه نفس‌ها

در این راهنما قصد داریم نحوه سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را، از پایه ای ترین مباحث توضیح دهیم. کدام رمزارزها برای خرید و فروش مناسب هستند؟ از کجا و چگونه می توان ارز دیجیتال خریداری کرد؟ برای نگهداری سرمایه، چه گزینه هایی امن تر هستند؟

در این مقاله به سوالات متدوال افرادی که در ابتدای راه ورود به بازار ارز دیجیتال هستند پاسخ می‌دهیم، با ما همراه باشید.

ارزهای دیجیتال، پول های رمرزنگاری شده هستند که بر بستر فناوری بلاکچین به وجود آمدند و به مرور زمان مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفتند. بازار ارز دیجیتال به عنوان یکی از بازارهای مالی جهانی طی دو سال اخیر، رشد چشمگیری را تجربه کرده است و همین موضوع سبب ترغیب افراد برای سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال شده است.

همان‌طور که احتمالا تا الان متوجه شدید، ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارند و یک نوع دارایی دیجیتال است، بنابراین به ‌شکل دیجیتالی هم خرید و فروش می‌شود. برای خرید بیت‌کوین یا هر ارز دیگری، لازم نیست حضوری اقدام کنید، بلکه تمام روال خرید، فروش، انتقال و نگهداری آن به‌صورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود.

بستر خرید و فروش ارزهای دیجیتال، صرافی های ارز دیجیتال هستند. برای خرید ارز دیجیتال از یک صرافی، فقط کافی است چند گام ساده زیر را طی کنید:

  1. نصب کیف پول
  2. ثبت نام و احراز هویت در صرافی
  3. خرید رمزارز و انتقال به کیف پول

نصب کیف پول

قبل از خرید یک ارز دیجیتال، باید بدانید که نیاز به جایی برای نگهداری آن دارید. کیف پول را می‌توانید مانند حساب بانکی خود در نظر بگیرید که از آن می‌توان برای دریافت، ذخیره و ارسال رمزارز استفاده کرد.

کیف پول‌ها انواع مختلفی دارد و با اسم‌های متنوع عرضه شده‌ است. اگر بخواهیم خیلی سریع درباره کیف پول‌ها توضیح بدهیم، کیف پول ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  • کیف پول‌‌های نرم‌افزاری که به‌راحتی روی گوشی‌های تلفن همراه یا کامپیوترهای شخصی نصب می‌شوند و رایگان هستند.
  • کیف پول‌های تحت‌وب‌ که با مرورگرهای اینترنتی می‌توان به آنها متصل شد و این نوع از کیف پول ها هم به صورت رایگان قابل استفاده هستند.
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری که امنیت بیشتری دارند، به‌شکل فیزیکی موجود هستند و باید خریداری شوند.

اگر به‌دنبال یک گزینه مطمئن هستید، برای شروع می‌توانید از نرم‌افزار تراست والت (Trust Wallet) استفاده کنید. تراست والت بیشترین تعداد نصب در بین تمام کیف پول‌ها را دارد و فقط برای موبایل در دسترس است. برای آشنایی با این کیف پول‌ می توانید مقاله «آموزش نصب و کار با تراست والت به صورت گام به گام» را مطالعه کنید.

فراموش نکنید که حتماً کیف پول‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه را از منابع رسمی و معتبر دانلود کنید. نرم‌افزارهای دانلودشده از منابع غیررسمی می‌توانند حاوی بدافزار باشند و دارایی شما را تهدید کنند.

امنیت را جدی بگیرید

در دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال خودتان مسئول نگهداری از دارایی‌هایتان هستید. اگر کیف پول شما حذف شود و از آن نسخه پشتیبان نداشته باشید، باید برای همیشه با رمزارزهای خود خداحافظی کنید.

بنابراین، حتماً از کیف پول‌ خود نسخه پشتیبان (بک‌آپ) بگیرید تا در صورت مفقودی رمز کیف پول یا خراب‌شدن دستگاهی که برنامه روی آن نصب است، بتوانید مبالغ خود را بازیابی کنید.

معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به شما یک مجموعه 12 یا 24 تایی از کلمات انگلیسی ارائه می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کنید. در صورت وقوع هرگونه مشکل، با آن کلمات می‌توانید به‌راحتی به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید.

اگر قصد دارید مبلغ بالایی را سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد ما خرید یک کیف پول سخت‌افزاری است. لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) دو مورد از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بازار هستند.

 

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است؟

هنوز قوانین روشنی درباره ارزهای دیجیتال تعیین نشده است؛ اما نگهداری و خرید بیت کوین و سایر رمزارزها برای مردم در بیشتر کشورهای دنیا ازجمله ایران ممنوع و جرم نیست. در حال حاضر خرید بیت کوین به خودیِ‌خود هیچ‌گونه منع قانونی ندارد، مگر اینکه با بیت کوین‌های خریداری‌شده جرمی (مثل پولشویی و تأمین مالی تروریست) انجام شود.

در مورد کلاهبرداری‌های احتمالی در این فضا، نهادهای حافظ امنیت مثل نیروی انتظامی و پلیس فتا در قبال کلاهبرداری‌های این حوزه به‌عنوان یک فناوری مسئولیت و اختیاراتی دارند. جدای بحث چیستی ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را تا جایی که ممکن باشد انجام دهد.

در صورت رخ‌دادن هرگونه کلاهبرداری، هک و یا عدم وفای به عهد در فضای ارزهای دیجیتال، شخص می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد و دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.

بهترین روش خرید ارز دیجیتال در ایران چیست؟

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق صرافی‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است.

در صرافی‌ ارز دیجیتال آکوکوین، پس از ثبت‌نام می توانید با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود، احراز هویت کنید. احراز هویت برای این انجام می‌شود که صرافی مطمئن شود شما همان شخصی هستید که رمزارز را خریداری کرده‌اید. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی احتمالی و به دستور پلیس فتا انجام می‌شود.

پس از احراز هویت در صرافی می‌توانید حساب خود را با کارت بانکی خود به‌صورت آنلاین شارژ کنید. بعد از تحقیق در مورد ارز دلخواه و تصمیم گیری  با ثبت سفارش خرید، رمزارز دلخواه خود را خریداری کنید.

پس از خرید رمزارز، بعضی از صرافی ها رمزارزهای شما را روی کیف پول‌های موجود روی سایت ذخیره می‌کنند؛ صرافی آکوکوین نیز این امکان را برای کاربران فراهم کرده است. اما در صورت تمایل، می‌توانید آن ها را به کیف پول شخصی منتقل کنید.

در صفحه «راهنمایی و آموزش» صرافی آکوکوین می‌توانید صفر تا صد نحوه خرید و فروش ارزهای را یاد بگیرید.

حداقل مقدار خرید ارز دیجیتال چقدر است؟

یکی از سوال هایی که برای افراد تازه‌وارد مطرح می‌شود، این است که آیا حتما باید میلیون ها تومان خرج کنیم و یک واحد بیت کوین بخریم؟ نه، بیت کوین و تمامی ارزهای دیجیتال قابل تقسیم هستند و حتما لازم نیست یک واحد کامل از یک رمزارز را خریداری کنید. به عنوان مثال بیت کوین شما می‌توانید 0.00001 از یک بیت کوین یا حتی به‌اندازه 500 هزار تومان بیت کوین بخرید.

البته در صرافی های مختلف، حداقل میزان خرید هر ارز متفاوت است و در بعضی صرافی محدودیت‌هایی برای کاربران درنظر گرفته شده که گاها دست و پاگیر هستند. ما در صرافی آکوکوین، سعی کردیم این گونه محدودیت ها را به حداقل برسانیم، تا تمامی کاربران با هر برنامه ریزی مالی، بتوانند ارزهای مورد نظر خود را خرید و فروش کنند.

 

مهم‌ترین اصول در پلن معاملاتی

یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در هر بازار مالی، داشتن پلن معاملاتی است. در یک پلن معاملاتی صحیح شما ابتدا میزان ریسکی را که حاضرید روی سرمایه خود انجام دهید، مشخص می‌کنید.

به طور مثال من 500 دلار پول دارم و حاضرم 10٪ آن معادل 50 دلار از این پول را ریسک کنم. معنی این جمله یعنی اگر من معادل 5۰۰ دلار بیت‌کوین خریدم و ارزش بیت‌کوین من از 500 دلار به 400 دلار رسید من از معامله خارج می‌شوم، نه اینکه به امید برگشت نمودار منتظر بمانم.

نکته مهم دیگر، بررسی دقیق وضعیت ارز انتخابی، قبل از ورود معامله است. هرچه در این مرحله بررسی دقیق‌تری انجام دهید، نقطه هدفی که برای سود در معامله مشخص می‌کنید با ریسک پایین‌تری همراه خواهد بود.

یکی دیگر از اصول پایه ای پلن معاملاتی، تعیین سود هدف برای خروج از معامله است. نقطه مقابل پذیرش ضرر در معاملات، پذیرش سود قابل انتظار است. بدین معنا که اگر انتظار داشتم بیت کوین 500 دلاری من 20٪ سود کند و این سود در زمان کوتاهی محقق شد، خود را موظف به خروج از معامله بدانید و برای سود بزرگ‌تری طمع نکنید، چون در این صورت امکان دارد که همین 30٪ را نیز از دست بدهم.

نکته پایانی اینکه در انتهای هر معامله، خروجی معامله را ارزیابی کنید و برای برنامه‎‌ریزی معامله جدید، کلیه گام‌های قبلی را طی کنید.

اگر هنوز در طراحی پلن معاملاتی خود ابهام دارید می توانید برای آشنایی بیش تر با سازوکار این بازار و در جهت حفظ ارزش پول، سراغ خرید تتر بروید. تتر در واقع همان دلار دیجیتال است که تحت عنوان ارز USDT در بازار ارز دیجیتال معامله می‌شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با سازوکار این ارز، مقاله همه چیز در مورد تتر را مطالعه کنید.

حالا آماده‌اید که اولین خرید خود را ثبت کنید:

ثبت نام در صرافی آکوکوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا