آموزش

با 3 روش محبوب تحلیل ارز دیجیتال آشنا شوید!

برای یک سرمایه‌گذاری موفق در ارزهای دیجیتال، علاوه بر نحوه خرید و فروش و نگهداری ارزها، باید انواع روش‌های تحلیل و کاربرد آن ها را نیز بشناسید. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیازمند تحقیق و ارزیابی دقیق تمام شاخصه‌های بنیادی، فنی و روانشناسی بازار است. در این مطلب ضمن تشریح انواع شیوه‌های تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال، منابع لازم برای یادگیری کامل هر یک را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی و معرفی انواع تحلیل ارز دیجیتال

وجود رفتارهای مشابه در بازارهای مالی که به پدیده‌های یکسانی منجر می‌شود، موجب شده تا اساس شیوه‌های تحلیلی که برای مثال در بازار بورس، بازار اوراق قرضه و بازار ارز دیجیتال به کار می‌روند، یکسان باشند. متداول‌ترین نوع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال (بنیادین) است.

البته شیوه تحلیل دیگری تحت عنوان تحلیل احساسات نیز وجود دارد که استفاده از شاخص‌های مربوط به آن مانند شاخص ترس و طمع در تحلیل ارزهای دیجیتال می‌تواند راهگشا باشد.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال (بنیادین) رویکردی است که توسط سرمایه گذاران برای تعیین ارزش ذاتی یک دارایی یا سهام بکار می‌رود. در این بخش، نگاهی به سه دسته از پارامترهای اصلی تحلیل فاندامنتال خواهیم داشت.

  1. معیارهای آنچین (On-Chain Metrics)
  2. معیارهای پروژه (Project Metrics)
  3. معیارهای مالی (Financial Metric)

 

معیارهای آنچین  (On-Chain Metrics)

معیارهای آنچین، داده‌های ارائه شده توسط بلاک چین هستند و ‌می‌توان آن‌ها را از وب‌سایت‌ها یا  APIهایی که برای اطلاع‌رسانی تصمیمات سرمایه‌گذاری طراحی شده‌اند، بدست آورید. به عنوان مثال سایت‌ CoinMarketCap گزارش‌ها و نمودارهای زیادی را اطلاعات آنچین در اختیار شما قرار می‌دهند. این اطلاعات شامل تعداد معاملات، آدرس‌های فعال، کارمزدهای پرداخت شده، نرخ هش و میزان استیک هستند.

 

تعداد و کارمزد تراکنش‌ها  (Transaction count and fee)

تعداد تراکنش‌ها نشان دهنده فعالیت‌هایی است که در شبکه انجام می شود که به ما کمک می‌کند تغییرات فعالیت در طول زمان را زیر نظر بگیریم. کارمزدها نشان دهنده تقاضا در بلاک چین یا تعداد تراکنش‌هایی است که باید در سریع ترین زمان ممکن به بلاک چین اضافه شوند.

هر ارز دیجیتال می تواند کارمزد تراکنش های خاص خود را داشته باشد. ارزیابی هزینه‌های پرداخت شده در دوره‌های مختلف به شما می‌گوید که یک کوین یا توکن چقدر امن است. کارمزدهای تراکنش به طور طبیعی می تواند در طول زمان افزایش یابد.

نرخ هش (Hash Rate)

نرخ هش اغلب به عنوان معیاری برای سلامت شبکه استفاده می شود. افزایش نرخ هش در طول زمان می‌تواند به افزایش علاقه به استخراج نیز اشاره کند. کاهش در نرخ هش نیز در نتیجه آفلاین شدن ماینرها اتفاق می‌افتد. زیرا دیگر برای آن‌ها ایمن سازی شبکه در برابر هزینه‌های بالا سودی ندارد. عواملی که می‌توانند بر هزینه‌های کلی استخراج تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • قیمت فعلی دارایی
  • تعداد تراکنش‌های پردازش شده
  • هزینه‌های پرداخت‌شده

آدرس های فعال (Active address)

آدرس‌های فعال، آدرس‌های بلاک چینی هستند که در یک دوره معین فعال هستند. روش رایج محاسبه این شاخص، این است که هم فرستنده و هم گیرنده هر تراکنش را در دوره‌های تعیین‌شده (مثلاً روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها) شمارش کنیم و رشد یا کاهش را با اندازه‌گیری فعالیت و علاقه به کوین یا توکن مقایسه کنیم.

 

معیارهای پروژه (Project Metrics)

معیارهای پروژه رویکردی کیفی برای ارزیابی عملکرد یک ارز دیجیتال دارند. آن‌ها بر روی عوامل داخلی و خارجی مانند هدف ارز دیجیتال، نحوه عملکرد تیم ، رقبا، وایت پیپر، توکنومیک پروژه تمرکز دارند.

 

وایت پیپر (White paper)

توصیه می‌شود که قبل از سرمایه گذاری، وایت پیپر هر پروژه را مطالعه کنید. وایت پیپر که یک دید کلی از پروژه ارزهای دیجیتال به ما می‌دهد. یک وایت پیپر خوب باید شامل مواردی مانند:

  • اهداف واقعی پروژه
  • فناوری مورد استفاده
  • نقشه راه برای ارتقاء و ویژگی‌های جدید
  • طرح عرضه و توزیع کوین یا توکن

تیم  (Team)

اگر تیم خاصی پشت پروژه وجود داشته باشد، سوابق اعضای آن می تواند نشان دهد که آیا تیم مهارت‌های لازم برای به ثمر رساندن پروژه را دارد یا خیر. بررسی کنید که اعضای تیم، در پروژه‌های مشکوک یا کلاهبرداری شرکت نداشته باشند و تخصص آن‌ها برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده کافی باشد.

رقبا  (Competitor)

رقابت در بازار، برندگان را از بازنده ها متمایز می‌کند. جستجوی کامل در مورد رقبای بازار، چشم انداز‌های هر پروژه را مشخص می‌کند. شناسایی پروژه‌های قابل رقابت برای ارزیابی پتانسیل یک پروژه بسیار مهم است.

توکنومیک (Tokenomic)

توکنومیک، مجموعه‌ای از «توکن» و «اقتصاد» برای عناصری است که یک ارز دیجیتال خاص را برای سرمایه‌گذاران ارزشمند و جالب می‌کند. توکنومیک مفهوم مهمی است که باید هنگام تصمیم گیری سرمایه گذاری در نظر گرفت زیرا در نهایت پروژه ای که دارای انگیزه های هوشمندانه و طراحی شده ای برای خرید و نگهداری توکن ها برای مدت طولانی است، بیشتر دوام می آورد و بهتر عمل می کند. یک پلتفرم با کارایی و کاربرد مناسب، اغلب با تقاضای بالاتری در طول زمان روبرو می شود، زیرا سرمایه گذاران جدید به پروژه هجوم می آورند و این به نوبه خود قیمت ها را افزایش می دهد.

 

معیارهای مالی  (Financial Metric)

ارزیابی مالی بازار شامل درک شرایط معاملاتی دارایی‌ها از جمله نقدینگی، عوامل اطراف و واکنش بازار است.

 

ارزش بازار  (Market Capitalization)

ارزش سرمایه بازار نشان دهنده ارزش یک شبکه‌ی است. به طور کلی، ارزش بازار به طور گسترده برای کشف پتانسیل رشد شبکه‌ها استفاده می شود. ارزش بازار بالا می‌تواند به زیرساخت‌های قوی‌تر و قدرت بیشتر اشاره کند. ارزش بازار حاصل ضرب عرضه در گردش در قیمت فعلی ارز است.

نقدینگی (Liquidity)

نقدینگی نشان دهنده این است که ارز چقدر می‌تواند به راحتی و یه سرعت خرید و فروش شود. مشکلی که ممکن است در بازار غیر نقدشونده با آن مواجه شویم این است که نمی‌توانیم دارایی‌های خود را به قیمت خوبی بفروشیم. یعنی هیچ خریداری مایل به انجام معامله نیست و ما را با دو گزینه مواجه می‌کند: قیمت را کاهش دهیم یا صبر کنیم تا نقدینگی افزایش یابد.

حجم (Volume)

حجم معاملات شاخصی است که می‌تواند به ما در تعیین نقدینگی کمک کند. حجم معاملات یک شاخص مهم در توانایی یک کوین یا توکن برای حفظ حرکت است. اگر یک روند صعودی قیمت توسط حجم معاملات بالا حمایت شود، احتمال سودآوری خریداران وجود دارد و برعکس، نوسانات قیمت بدون حجم معاملات می‌تواند پر ریسک باشد.

عرضه در گردش  (Supply Circulating)

عرضه در گردش به تعداد کل کوین‌های موجود در عرضه فعال که در دسترس عموم هستند، اشاره دارد. عرضه در گردش ثابت نیست و می تواند در طول زمان تغییر کند زیرا سکه‌ها می توانند سوزانده شوند. توسعه‌دهندگان ممکن است تعداد کوین‌ها یا توکن‌ها در یک عرضه متمرکز را افزایش دهند. فعالیت‌های ماینینگ در ارزهای قابل استخراج نیز می‌توانند عرضه در گردش را افزایش دهند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال با ملاک قرار دادن تاریخچه قیمتی و حجم معاملات صورت گرفته، سعی در پیش‌بینی رفتار آینده بازار دارد. اساس این نوع تحلیل که در بازارهای سنتی مانند بورس و کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشابه تحلیلی است که در بازار ارز دیجیتال به کار می‌رود. شکل‌گیری الگوهای یکسان قیمتی در طول تاریخ بازارهای مالی که به دلیل مشابهت رفتار معامله‌گران به وجود آمده، اصولی به وجود آورده که دانش تحلیل تکنیکال بر مبنای آن ساخته شده است.

با پیشرفت بازارها و استفاده از روش‌های پیچیده‌تر آنالیز، دانش تحلیل تکنیکال نیز گسترش یافته اما هنوز هم نیروهای عرضه و تقاضا و همچنین احساسات معامله‌گران مشخص‌کننده قیمت هستند. البته تحلیل تکنیکال را نباید یک پیش‌بینی قطعی و دقیق دانست و بیشتر شبیه به پیش‌بینی هواشناسی است که شما را برای وضعیت‌های آب‌وهوایی احتمالی در آینده آماده می‌کند.

اولین اصل تحلیل تکنیکال، فرضیه بازارهای کارآمد است. این بدان معنی است که تمام اطلاعات موجود در مورد ارزش یک ارز در قیمت آن منعکس می شود. هنگامی که اطلاعات جدیدی در دسترس قرار می گیرد، به سرعت و به طور کامل در قیمت تاثیر می‌گذارد.

دومین اصل اساسی مبتنی بر این باور است که قیمت‌ها تا زمانی که نشانه‌هایی از برگشت روند ظاهر شوند، به حرکت خود در همان جهت ادامه خواهند داد. برای مثال اگر قیمت ارزی در حال افزایش بوده است، اما شاخص‌های فنی نشان می‌دهند که شروع به کاهش خواهد کرد، یک سرمایه گذار ممکن است تصمیم بگیرد آن ارز را بفروشد.

 

انواع روش‌های تحلیل تکنیکال کدامند؟

محققان فنی انواع مختلفی از سیستم ها و شاخصه‌های معاملاتی را توسعه داده اند و معامله‌گران با ترکیب آن‌ها می‌توانند حرکات قیمت را پیش بینی کنند. برخی از شاخص ها و مفاهیم تحلیل تکنیکال عمدتاً برای شناسایی روند فعلی بازار از جمله مناطق حمایتی و مقاومتی استفاده می‌شوند و برخی دیگر تعیین کننده قدرت یک روند و احتمال ادامه آن هستند. مانند خطوط روند، کانال ها، الگوها، میانگین متحرک و اندیکاتورهای حجم وحرکت. شاخص های فنی بسیار متفاوتی وجود دارند و انتخاب آن و طراحی استراتژی خاص به سرمایه گذار بستگی دارد.

 

چگونه می‌توان از تحلیل تکنیکال استفاده کرد؟

تحلیل تکنیکال سبک‌های متفاوتی دارد. برخی از معامله ‌گران از پرایس اکشن و برخی دیگر از کلاسیک استفاده می‌کنند. ICT و RTM نیز طرفداران زیادی دارند. پس از آشنایی با مفاهیم پایه‌ای و مهم تحلیل تکنیکال، می‌توانید یک استراتژی برای خود مشخص کرده و از آن برای تصمیم گیری درباره انجام معاملات استفاده کنید. شما در وبسایت آکوکوین به نمودار قیمت و ابزار مختلفی برای بررسی و خرید ارز دیجیتال دسترسی دارید.

 

روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

در این بخش، نقش روانشناسی سرمایه‌گذار در بازار ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم. زیربنای تمام عوامل روانشناسی، رفتار سرمایه گذار است. رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی و فعالیت جوامع نیز تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پروژه‌ها دارند. برای درک بهتر عوامل روانشناختی، باید به دو سوال پاسخ دهیم:

1.سرمایه گذاران دقیقا چه کسانی هستند و چه چیزی آنها را به یک پروژه جذب می کند؟

2.چه احساساتی باعث تصمیم گیری سرمایه گذاران می‌شود؟

پاسخ به این سوالات ما را قادر می‌سازد تا پتانسیل و اعتبار پروژه را با دقت بیشتری پیش بینی کنیم و در نتیجه تصمیمات آگاهانه‌تری برای سرمایه گذاری اتخاذ کنیم. مطالعات نشان داده است که عوامل احساسی به طور قابل توجهی با حجم معاملات بیت کوین و نوسانات بازار مرتبط است.

 

احساسات و چرخه های بازار

صاحب‌نظران اقتصاد رفتاری معتقدند که تمام حرکات قیمت تحت تأثیر روانشناسی معامله‌گران است. بنابراین، احساسات به نیروی محرک اصلی تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، زمانی که اکثر معامله‌گران انتظار دارند قیمت‌ها افزایش یابد، احساسات مثبت است. ما این حالت را به عنوان یک بازار صعودی می شناسیم. بالعکس، زمانی که سرمایه گذاران انتظار دارند دارایی مورد نظر سقوط کند، الگوی منفی شکل می گیرد و وارد فاز نزولی یا روند نزولی می‌شویم.

 

احساسات در بازار صعودی یا گاوی

از نظر روانشناسی بازار ، هنگامی که یک بازار روند صعودی دارد، سه نوع احساس در آن شدت می‌گیرد:

  • خوش‌بینی
  • حرص و طمع
  • اعتماد به نفس

اغلب، همین احساسات منجر به شدید شدن خریدها در بازار می‌شود. در چرخه روانشناسی بازار، احساسات اثر چرخشی دارند. در واقع احساسات مثبت حاکم بر بازار با افزایش قیمت‌ها مثبت‌تر می‌شوند. همین امر، به عواطف بازار سیر صعودی بخشیده و آن را به سمت بالاتر می‌کشاند.

گاهی همین شور افراد می‌تواند باعث شکل‌گیری حباب قیمت در بازار شود. در چنین شرایطی اکثر تریدرها هیجان‌زده و غیرمنطقی می‌شوند. فراموش می‌کنند ارزش واقعی آن دارایی چقدر است و فقط به امید ادامه یافتن روند صعودی بازار، آن را می‌خرند. اینجاست که طمع به میان می‌آید و چشم منطق تریدرها را می‌بندد.

 

احساسات در بازار نزولی یا خرسی

از نظر روانشناسی بازار ، در بازاری که روند نزولی دارد، افراد احساس اندوه را تجربه می‌کنند. عصبانیت، افسردگی و احساسات نظیر این در افراد بروز خواهد کرد. آن احساس سرخوشی و طمع در افراد تبدیل به احساس ناخرسندی می‌شود. همین طور که بازار روند نزولی خود را طی می‌کند، احساسات حاکم بر بازار منفی و منفی‌تر خواهند شد. این احساسات معمولاً شامل اضطراب و وحشت‌زدگی هستند.

در این شرایط سرمایه‌گذاران به دنبال علل کاهش قیمت ها می‌گردند. آن‌ها نمی‌خواهند باور کنند روند صعودی به پایان رسیده است و وارد مرحله انکار می‌شوند. در حقیقت سعی در حفظ جایگاه خود دارند چون فکر می‌کنند برای فروش دیر شده و بازار دوباره برمی‌گردد. پس از آن که قیمت‌ها حتی از این هم پایین‌تر آمدند، ترس و وحشت بازار را به سمتی هدایت می‌کند که سرمایه‌گذاران تسلیم شده و در پایین‌ترین قیمت دارایی خود را می‌فروشند.

وقتی بازار به این نقطه یعنی کف قیمت می‌رسد، روند نزولی متوقف شده و به ثبات خواهد رسید. اینجا احساس خشم و عصبانیت وجود سرمایه‌گذار را فرا خواهد گرفت. در نهایت با بهبود وضع بازار مجدد احساس امید و انتظار، سرمایه‌گذاران را به بازار جذب خواهد کرد.

 

به نظر شما کدام سبک تحلیل ارز دیجیتال خروجی بهتری دارد؟

با توجه به این موضوع که بازار ارز دیجیتال تحت تأثیر روانشناسی جهانی است، بنابراین سعی کنید احساسات بازار را درک کنید تا بهترین معاملات را انجام دهید. این قانون طلایی را به خاطر بسپارید: زمانی که همه می ترسند، شما بخرید و زمانی که دیگران طمع می‌کنند، شما بفروشید.

نکته پایانی اینکه، دانستن تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، هر دو برای معامله گران ضروری است؛ زیرا تحلیل تکنیکال متکی بر داده‌های قیمتی بازار و تحلیل فاندامنتال متکی بر اطلاعات و زیرساخت‌های پروژه است. بنابراین هر کدام از ابزارهای تحلیلی باید در جایگاه صحیح خود به کار گرفته شوند تا بهترین خروجی را داشته باشند.

 

برای شروع معاملات در پلتفرم آکوکوین اینجا کلیک کنید:

ثبت نام در آکوکوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا