آموزش

نکات مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان است. با این که قدمت این بازار به اندازه بازارهای مالی دیگر نیست، اما به سرعت توانست جایگاه خود را بین سرمایه‌گذاران ارتقا داده و سهم بزرگی از تراکنش‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد. شروع معامله در بازار کریپتوکارنسی سخت نیست.

اما به دلیل وسعت و البته ذات غیر قابل پیش بینی بازارهای مالی، باید از ابتدا هر قدم را برای سرمایه‌گذاری خود محکم بردارید. در این راه یکی از اساسی‌ترین گام‌ها انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. نکات مختلفی برای انتخاب یک صرافی وجود دارد. یکی از پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب یک پلتفرم، نیازهای هر فرد است. در این مطلب قصد داریم پارامترهای مهم برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال با توجه به نیازهای هر فرد را ارائه کنیم.

 

امنیت صرافی ارز دیجیتال

اگر مهم‌ترین ویژگی یک صرافی ارز دیجیتال را امنیت آن در نظر بگیریم، اغراق نکرده‌ایم. زمانی که حوزه‌ی فعالیت‌ها پیرامون امور مالی باشد، مسئله‌ی امنیت و جلوگیری از هر گونه تقلب یا کلاهبرداری، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. برای بررسی امنیت صرافی‌ ارز دیجیتال علاوه بر تیم اجرایی این پلتفرم‌ها، باید به نحوه‌ی ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال در صرافی نیز توجه کنید. بسیاری از صرافی‌ها کیف پول داخلی خود را دارند که آن را به عنوان یک خدمت به کاربران ارائه می‌کنند. دانستن پاسخ این سوال نیز ضروری‌ است که آیا دارایی‌ها در کیف پول سخت‌افزاری نگه‌داری می‌شوند یا خیر. این نکته می‌تواند در احتمال دستبرد به صرافی بسیار تاثیرگذار باشد؛ گرچه امروزه عمده‌ی صرافی‌ها از کیف پول سخت‌افزاری استفاده می‌کنند.

نکته‌ی بعدی در رابطه با امنیت یک صرافی، تمهیداتی است که برای دسترسی به حساب‌های کاربری در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از صرافی‌ها از جمله صرافی آکوکوین با استفاده از پیامک، ورود به اکانت کاربری را به اطلاع مشتریان می‌رسانند. در برخی از صرافی‌ها، مشتری هر بار برای ورود به حساب می‌بایست از رمز یکبار مصرف استفاده کنند. به طور کلی تمهیدات شناسایی دو مرحله‌ای می‌تواند در دسترسی به حساب کاربری بسیار تاثیرگذار باشد و خوشبختانه برخی پلتفرم‌های ایرانی طی سال‌های اخیر به فکر ارتقا امنیت بوده‌اند.

 

کارمزدها

انجام تراکنش در هر پلتفرم، نیازمند پرداخت هزینه است. در برخی پلتفرم‌ها، کاربر معامله‌ی خود را با صرافی واسطه انجام می‌دهد؛ در این پلتفرم‌ها کارمزدی پرداخت نشده و سود پلتفرم از اختلاف قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدست می‌آید. اما در صرافی‌هایی که معاملات را به صورت کاربر به کاربر انجام می‌دهند، درصدی از حجم معامله از طرفین دریافت می‌شود. لازم به ذکر است که بیشتر صرافی‌ها با توجه به حجم معاملات کاربر، کارمزد را تعیین می‌کنند و با افزایش حجم معاملات کارمزد کمتری دریافت می‌کنند. پیش از انتخاب صرافی، می‌توانید کارمزد‌های هر صرافی را چک کنید. بیشتر صرافی‌ها میزان کارمزد خود را به صورت شفاف به اطلاع کاربران می‌رسانند. نرخ کارمزد معاملات در صرافی آکوکوین معادل 0.3 درصد (0.0003) از مبلغ کل معامله محاسبه می‌شود. مزیت دیگر قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال در صرافی آکوکوین یکسان بودن قیمت خرید و فروش است.

 

ساختار صرافی ارز دیجیتال

متغیر دیگر برای انتخاب یک صرافی‌ ساختار آن است. به طور کلی ساختار صرافی‌ها به دو شکل است. دسته‌ی اول صرافی‌هایی هستند که در آن‌ها کاربر معامله‌ی خود را با صرافی انجام‌ می‌دهد. در این حالت صرافی ارزهای دیجیتال را به کاربر می‌فروشد یا از او می‌خرد؛ اما در دسته‌ی دوم معامله بین کاربر با کاربر صورت گرفته و صرافی تنها به عنوان یک واسط امن‌کننده‌ی مبادله عمل می‌کند.

انتخاب این که صرافی شما از کدام نوع باشد، مسئله‌ای است که به نیازهای کاربر بستگی دارد. اگر به طور مداوم معامله می‌کنید و حجم معاملات چندان بالا نیست، دسته‌ی دوم احتمالا انتخاب بهتری برای شما خواهد بود، زیرا در بیشتر مواقع قیمت خرید و فروش در صرافی‌های کاربر به کاربر به هم نزدیک‌تر است.

اما اگر می‌دانید که بیشتر اوقات حجم بالایی خرید و فروش می‌کنید، انتخاب کردن دسته‌ی اول شاید برای شما مناسب‌تر باشد، زیرا در این دسته عمق بازار بیشتر است. هر مقدار رمز ارز را می‌توانید بر روی یک قیمت خرید و فروش کنید. انتخاب صرافی‌های فروشگاهی همچنین احتمالا برای کاربرانی که چندان حرفه‌ای نیستند، گزینه بهتری‌ است، زیرا ساختاری بسیار ساده برای معاملات دارد.

پشتیبانی مناسب

یکی دیگر از متغیرهای مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال، کیفیت پشتیبانی است. کاربران ممکن است در برخی مواقع با مشکلاتی روبرو شوند که برای حل آن‌ها نیازمند راهنمایی باشند. یک صرافی خوب پشتیبانی مناسبی در قالب‌های گوناگون ارائه می‌کند. پشتیبانی خوب شامل پاسخگویی در تمام ساعات شبانه‌روز، سرعت مناسب در پاسخگویی، راه‌های ارتباطی متنوع شامل تیکت، پیام‌رسان‌های مختلف و مکالمه‌ی تلفنی است.

 

تجربه کاربری خوب

بسیاری از افراد هنگام خرید خودرو یا گوشی موبایل، به طراحی دقت می‌کنند؛ اما طراحی مناسب سایت در یک صرافی ارز دیجیتال هم می‌تواند به تجربه‌ی کاربری و سهولت استفاده، کمک زیادی کند. ضمن این که در دسترس بودن همه‌ی خدمات و سردرگم نشدن در یک سایت، تاثیر زیادی بر عملکرد بهتر در خرید و فروش دارد. برای بسیاری از کاربران، خرید و فروش ارزهای دیجیتال گاهی با استرس همراه است. سردرگمی در پلتفرم در آن لحظات، می‌تواند بر این استرس بیفزاید.

 

سرعت در مبادلات و تسویه

یکی از متغیرهای مهم برای مشتریان یک صرافی ارز دیجیتال سرعت تسویه است. تصور کنید ارز دیجیتال خود را در یک صرافی فروخته‌اید اما پول پس از سه روز به حساب شما واریز می‌شود. این تجربه قطعا تجربه‌ی خوشایندی نخواهد بود. ضمن اینکه با توجه به این که بازار ارزهای دیجیتال بازار بسیار پر فراز و نشیبی است، واریز با تاخیر زیاد صرافی ارز دیجیتال می‌تواند فرصت‌های زیادی را از شما بگیرد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله، معیارهای مهم برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب را بررسی کردیم. در صفحه راهنمای کار با صرافی ارز دیجیتال آکوکوین، کلیه فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش رمز ارز را آموزش داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا